Держава має змінити підходи до оподаткування пального - експерти
Ринки 08.05.2023 16:48Держава має зміни акцент в оподаткуванні моторних палив, що дасть змогу
мінімізувати зростання цін і забезпечить повне надходження податків у
державний бюджет.
Експерти Консалтингової групи «А-95» переконані,
що держава має залишити ставку податку на додану вартість на рівні 7%, а
необхідний обсяг бюджетних надходжень – забезпечити за рахунок
збільшення акцизного збору.
«ПДВ – найбільш криміналізований
податок, саме його несплата завжди призводила до найбільших втрат казни.
Зменшення ПДВ на пальне 2022 року призвело до зникнення схем з ухиляння
від його сплати на ринку нафтопродуктів, оскільки це втратило сенс. Цей
позитивний досвід слід використовувати й надалі», – каже директор
«А-95» Сергій Куюн.
З його слів, збільшення податку до 20% призведе
до ренесансу масштабних схем із використанням «податкових» ям,
необлікованої готівки на АЗС, фіктивних угод купівлі-продажу
нафтопродуктів. Відповідно держава не отримає очікуваного обсягу
податкових надходжень.
Потреби бюджету в збільшенні надходжень
можна забезпечити за рахунок підвищення й збалансування акцизів. Цей
податок легше адмініструвати, оскільки його сплачують на митниці й у
місцях виробництва, які є у обмежених кількостях, тому це оподаткування
легше контролювати.
Як приклад, за розрахунками експертів групи,
надходження від збільшення ПДВ з 7% до 20% може забезпечити акциз на
бензин і ДП обсягом 190 євро за 1000 л (ставки до початку
повномасштабного вторгнення рф – 213 і 139,5 євро відповідно) і 150 євро
на скраплений газ (52 євро за 1000 л).
«Акцизні ставки, які діяли
до 2022 року, не відповідають поточним реаліям паливного ринку України, а
також елементарно соціально несправедливі. Споживачі різних видів
палива несуть нерівномірне податкове навантаження», – заявив Сергій
Куюн.
Окрім інтересів бюджету, наведений підхід до оподаткування
дозволить запобігти зростанню цін. Згідно з розрахунками «А-95»,
збільшення податкової складової становитиме 3-4 грн/л залежно від виду
пального, що взагалі може пройти непомітно для споживачів за рахунок
зменшення торговельної націнки у роздрібних мережах, а за сприятливої
кон’юнктури зовнішнього ринку – навіть зберегти потенціал для подальшого
зниження для бензинів і ДП.
У свою чергу повернення до рівня ставок
акцизу і ПДВ, які були до широкої війни, обіцяє зростання податкової
складової на 11 і 8 грн за літр для бензинів і дизпального відповідно,
що у будь-якому разі призведе до відчутного зростання кінцевих цін.
Експерти
також не бачать загрози у вигляді втрати скрапленим газом своєї
конкурентної переваги порівняно з бензином (50-55% від його вартості),
відповідно інтереси споживачів автогазу буде збережено.
У
Консалтинговій групі «А-95» також наголосили, що збільшення акцизів – це
крок на шляху синхронізації ставок з європейськими, на що очікують
міжнародні фінансові партнери України.