Єврокомісія продовжить "транспортний безвіз" з Україною з низкою змін

Ринки 06.03.2024    12:07 Європейська комісія висунула пропозицію продовжити угоду про автомобільні перевезення з Україною та Молдовою щонайменше до кінця 2025 року, однак розглядає внесення низки нових пунктів до її тексту.

"В умовах, коли традиційні транспортні маршрути в регіоні порушено або закрито через агресивну війну Росії проти України та відсутність Чорного моря як традиційного торговельного шляху для двох країн, продовження угоди щонайменше до кінця 2025 року допоможе забезпечити безпеку ланцюжків поставок", - ідеться в повідомленні на сайті Єврокомісії у вівторок.

Зазначається, що на основі обміну думками з державами-членами, Україною та зацікавленими сторонами комісія запропонувала внести зміни для полегшення її реалізації. При цьому сфера дії угоди залишиться колишньою.

Зокрема, пропонується зробити обов'язковою вимогу про наявність документів, які підтверджують, що транспортний оператор належним чином уповноважений здійснювати міжнародні перевезення і робить це відповідно до угоди. Крім того, вводиться вимога про наявність спеціальних документів для порожнього транспорту, які підтверджують, що операції, які вони виконують, пов'язані з транзитними або двосторонніми операціями, як це вимагається відповідно до угоди. Серед пропозицій - пункт про дотримання операторами автоперевезень зобов'язань, пов'язаних з операціями, дозволеними в рамках угоди, боротьба з шахрайством або підробкою водійських документів, правопорушеннями, пов'язаними з безпекою дорожнього руху. Такі правопорушення можуть призвести до відкликання ліцензії, йдеться в тексті на сайті ЄК.

Окремим захисним застереженням передбачено, що якщо на національному ринку автомобільних перевезень у певній географічній зоні виникнуть серйозні порушення, які можна буде віднести на рахунок угоди, її дію в цій географічній зоні може бути призупинено.

У ЄК уточнили, що наразі пропозиції перебувають у Раді, яка має надати Комісії мандат на проведення переговорів з Україною та Молдовою.

Угода про "транспортний безвіз" підтримує Шляхи солідарності ЄС-Україна, які були створені як альтернатива чорноморським морським шляхам, коли порти України були заблоковані Росією. Вони дозволили додатковим вантажівкам перевозити в Україну життєво важливі товари, зокрема паливо і гуманітарну допомогу. Крім того, допомогли українським товарам, зокрема зерну, руді, сталі потрапити в ЄС та інші країни світу, йдеться в повідомленні.

За даними ЄК, з моменту набуття чинності угоди про "транспортний безвіз" український експорт автомобільним транспортом до ЄС зріс приблизно на дві третини за обсягом перевезень і приблизно на одну третину за вартістю. В абсолютному вираженні після укладення Угоди до ЄС щомісяця експортувалося додатково понад 300 тис. т товарів. Український імпорт з ЄС зріс на аналогічну величину в натуральному вираженні, приблизно до 300 тис. т на місяць.

Український імпорт у вартісному вираженні зростав майже втричі швидше, ніж український експорт, і становив понад EUR700 млн на місяць порівняно з EUR250 млн експорту, ідеться в повідомленні комісії.

Молдова завдяки "транспортному безвізу" також збільшила експорт до ЄС в інтересах обох економік. У третьому кварталі 2023 року обсяг експорту з Молдови до ЄС збільшився на 35% порівняно з аналогічним періодом 2022 року.

У Міністерстві інфраструктури Польщі привітали процедуру перегляду угоди про "транспортний безвіз", запущену ЄК. У відомстві наголосили, що згода Комісії переглянути цю угоду є результатом інтенсивних і багатосторонніх зусиль з боку Польщі, яка неодноразово сигналізувала про те, що угода чинить негативний вплив на польську галузь автоперевезень.

Угода про "транспортний безвіз" була підписана в червні 2022 року і діє до червня 2024 року.
Теги:   Єврокомісія транспортний безвіз Переглядів:   159

Читайте також:

19.11

Київ запустив міський акселератор

19.11

Walmart збільшила виручку на 5,5%

19.11

Український бізнес під час війни виконує більше функцій, ніж зазвичай