Законопроект про страхування військових ризиків потребує доопрацювання - думка
Ринки 11.02.2025 18:56![](https://fixygen.ua//storage//28/14/10/20/880_500_67ab84dcb9e21.jpg)
Ухвалення законопроекту «Про систему страхування військових ризиків» №12372 у нинішньому вигляді викличе низку негативних наслідків, вважає генеральний директор Асоціації «Страховий бізнес» (АСБ) В'ячеслав Черняховський. Керівник АСБ ставить питання про доцільність створення Державного агентства зі страхування військових ризиків, оскільки значну частину його функцій здебільшого вже давно виконують страхові компанії, які з середини 2022 року почали успішно впроваджувати нові програми такого страхування.
Зокрема, на його думку, законопроєкт не дає змоги всім охочим підприємцям і громадянам скористатися такою державною програмою, збільшує витрати дефіцитного держбюджету на внесок до статутного фонду Державного агентства зі страхування військових ризиків (від 8 млрд грн). А також передбачає високі витрати на підтримку діяльності Агентства, оскільки для його роботи необхідно мати велику кількість співробітників і структурних підрозділів як у повноцінної страхової компанії. Крім того, безпосередньо договори страхування або перестрахування в системі страхування військових ризиків можуть укладатися за участю страхових посередників (ними можуть виступати страхові агенти, зокрема банки).
Також спірними положеннями законопроєкту, на його думку, є обмежене коло об'єктів, а саме майно, передане банкам у заставу/іпотеку, протягом усього строку дії договору та об'єкти житлового будівництва протягом усього періоду нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту. І обмеження територій, де можна страхувати військові ризики. При цьому передбачено можливість автоматичного припинення чинного договору страхування для об'єктів, розташування яких припало на територію підвищеного ризику.
На думку В'ячеслава Черняховського, деякі норми законопроєкту не відповідають міжнародним практикам у частині страхування: «По-перше, обов'язковість страхування майна без згоди їхніх власників - це нетиповий підхід. Зазвичай власник самостійно розпоряджається ним, зокрема й у питаннях страхового захисту. Таке страхування застосовується лише в деяких країнах і тільки в найнебезпечніших регіонах (наприклад, страхування від землетрусів у Туреччині). По-друге, зазвичай при страхуванні катастрофічних ризиків держава надає допомогу шляхом спеціального перестрахування на пільгових умовах зниження страхових тарифів. Прикладом може бути американська програма страхування від повеней», - зазначає він.
За словами Черняховського, АСБ пропонує інші підходи до розширення системи страхування військових ризиків, а саме: створення і впровадження програми часткового субсидування державою добровільного страхування військових ризиків з можливістю доступу всіх підприємств і громадян до такого механізму. Замість створення Державної агенції можна зобов'язати Експортно-кредитну агенцію, яка має за статутом таке право, перестрахувати воєнні ризики, які передаватимуть страхові компанії, за заздалегідь визначеними умовами та правилами.
Теги: законопроєкт страхування військових ризиків Переглядів: 49