Philip Morris відновила частку на ринку України до 26% після втрат через війну
Ринки 14.11.2024 13:03Компанія Philip Morris International (PMI), яка втратила на початку війни після зупинки фабрики під Харковом близько половини своєї 28,5% частки на українському тютюновому ринку, на сьогодні змогла відновити її до приблизно 26%, повідомив генеральний директор "Філіп Морріс Україна" (PMU) Максим Барабаш в інтерв'ю агентству "Інтерфакс-Україна".
"До повномасштабної агресії Росії у нас була частка 28,5%. Через втрату виробництва і фактично відсутність нашої продукції протягом кількох місяців ми втратили близько половини нашої частки. Потім ми переключилися на співпрацю з іншою компанією, відновили імпорт і поступово вийшли на частку 20%. Зараз наша частка, за нашими розрахунками, близько 26%", - сказав він.
"Тобто ми відновлюємо її поступово, працюємо і розуміємо, що наша мета повернутися до 28,5% займе ще один, а може і два роки... Конкуренція на ринку дуже сильна", - додав Барабаш.
За його словами, відновленню позицій допомогло відкриття в травні цього року у Львівській області нової фабрики, в яку Philip Morris інвестував $30 млн, і на якій уже зайнято 220 працівників Харківської фабрики із запланованих 250.
Гендиректор PMU оцінив обсяг сьогоднішнього українського ринку сигарет у 32 млрд од. на рік, або близько 140 млрд грн у грошовому виразі. Основні позиції із сумарною часткою 90% на ньому посідають чотири міжнародні компанії, що мають по фабриці, яка працює, тоді як частка легальних українських виробників - близько 10%. "Їхня частка історично не змінюється: було 11-12%, але це ніколи не було 30%", - уточнив Барабаш.
Водночас він зазначив, що значний вплив на ситуацію чинить нелегальний ринок, частка якого до жовтня минулого року досягла 25,7%, але до цього літа знизилася до 14,5%.
"Боротьба з нелегальним ринком на сьогодні для сигаретного ринку - це найвагоміший фактор, який суттєво впливає на обсяг. І для держави ціна несплачених податків - $700 млн", - заявив гендиректор PMU.
За його словами, після винесення цього питання міжнародними партнерами на найвищий рівень ефективність боротьби з нелегальним ринком зросла, а призупинення роботи нелегальних фабрик на три місяці цього літа призвело до зростання обсягів виробництва та акцизів.
"Ефект з'явився моментально. Ми відчули це на наших обсягах, тому що вперше за 10 років вони не лише не падали, вони почали зростати. Споживання не змінилося, але люди, які шукали найдешевший продукт і не знаходили його на нелегальному ринку, стали купувати легальний продукт", - констатував Барабаш.
Згідно з даними компанії, сплата податків на ринку за три місяці зросла на 30%.
"Ринок сигарет зараз стабілізувався і частково через те, що влітку відбулося скорочення нелегального ринку. На наступний рік із урахуванням поточної редакції податкового законопроєкту №11090 (про підвищення акцизів на 40% - ІФ-У) ми очікуємо спад ринку (у 2025 році) приблизно на 10-12%", - повідомив гендиректор PMU.
Водночас він зазначив, що нелегальні фабрики не були остаточно закриті, і наразі є інформація про відновлення ними виробництва.
"Починається активність, її вже помітно у роздробу: точкам продажу знову починають пропонувати продукт, якого не було місяцями... Отриманий сигнал показує, що ми можемо повернутися до (частки нелегального ринку) 25% дуже швидко", - зазначив гендиректор PMU.
Він додав, що наступного року за відсутності боротьби з тіньовим виробництвом його рентабельність істотно зросте у зв'язку з ухваленням законопроєкту №11090, який призведе до подорожчання легальних сигарет у найдешевшому сегменті з 80 грн до 120 грн - сьогоднішнього рівня найдорожчих сигарет.
Барабаш наголосив, що активність боротьби з нелегальним ринком і дотримання узгодженого з галуззю графіка підвищення акцизів до європейського рівня є для компанії основними факторами під час ухвалення інвестиційних рішень.
"Ми зараз інвестуємо у фабрику у Львівській області. Інвестуємо додатково 60 млн грн у повноцінне велике сховище для персоналу. Дві лінії працюють, третя лінія встановлюється і ще дві лінії вже приїхали, будуть встановлені до січня 2025 року... Якщо ми побачимо сценарій, коли через податкові зміни ми будемо змушені піднімати ціни до 150, 200, 250 грн, а боротьба з нелегальним ринком буде, як і раніше, "крок уперед - два назад", то ці п'ять ліній нам не потрібні... І стільки людей нам так само не потрібно", - пояснив гендиректор PMU.
Він зазначив, що до повномасштабної російської агресії на економіку виробництва сигарет в Україні дуже сильно впливав експорт: із 20 млрд сигарет, які виробляла харківська фабрика, половина постачалася за кордон, зокрема 7 млрд ішло до Японії.
"Коли почалася війна, і цей обсяг опинився під ризиком, його повністю перенесли на інше виробництво за кордон. Повернути його зараз в Україну - це такі ризики, які економічно не мають жодного обґрунтування... Тому для нас і, думаю, що і для багатьох інших компаній сьогодні масштабний експорт, на жаль, - це вже перспектива, реальна хіба що після війни", - вважає Барабаш.
За його словами, за нинішніх обсягів виробництва і складнощів, як-от обмеження в енергопостачанні або повітряні тривоги, виробляти цигарки в Польщі для Philip Morris уже на 10% дешевше, ніж в Україні, й українські філії великих корпорацій наразі втрачають конкурентну перевагу, яка була в них історично, порівняно з іншими країнами світу.
Philip Morris була виділена з Altria 2008 року і входить до числа найбільших світових виробників тютюнових виробів. Виручка компанії за 2023 рік зросла на 10,7% порівняно з 2022 роком - до $35,2 млрд. У звіті зазначали, що на частку України припало приблизно 2% від загального обсягу продажу у натуральному виразі та 1% у грошовому.
У 2022 році PMI через війну скоротила відвантаження на українському ринку на 30,1% - до 11,07 млрд сигарет і тютюнових стіків, проте у 2023-му їй вдалося збільшити відвантаження готової продукції на 8,4%, зокрема в четвертому кварталі - на 14,9%. У жовтні минулого року компанія повідомила про відновлення своєї частки на українському ринку до 24%. Цього року показники України були виключені з квартальних звітів PMI.
Крім сигарет, PMI розробляє і виробляє бездимні продукти - тютюнові вироби для електричного нагрівання (ТВЕНи), POD-системи, які містять нікотин, а також продукти з нікотином для перорального прийому. Продаж від бездимної продукції забезпечив 39% загального чистого доходу PMI в першому кварталі і 38% - у третьому кварталі цього року.
За словами Барабаша, український ринок ТВЕНів після швидкого зростання в перші роки після запуску айкос, зараз стабілізувався на рівні 15%. "Зростання сповільнилося, оскільки високі податки, як на сигарети, змушують встановлювати високу ціну і роблять продукт менш доступним для курців", - вважає гендиректор PMU.
Повністю інтерв'ю з генеральним директором "Філіп Морріс Україна" Максимом Барабашем читайте незабаром на сайті агентства www.interfax.com.ua
Теги: Philip Morris Переглядів: 141